Vecka 17!

Vecka 17

Mamman: En genomsnittlig ökning för dig själv nu kan vara runt 2,5-4,5 kg. Livmodern växer i snabb takt och växer mest uppåt till en oval form. Eftersom de flesta ligament som håller livmodern på plats sitter i den nedre delen, vid livmoderstappen (cervix) och däromkring kan livmodern ändra läge och flytta på sig. I 17: e veckan kan man känna livmodern ungefär en tvärhand ovanför blygdbenet. När livmodern växer så kan det kännas som en molande värk i magen och det kanske stretar och drar. Äggstockarna hamnar allt högre upp och vävnaden som håller livmodern på plats sträcks. Du kanske börjar känna dig extra hungrig nu när bebisen börjar lagra fett. På grund av den ökade blodvolymen så kan man svettas mycket mer än normalt. Detta är också anledningen till eventuella ökade flytningar. Detta är ingenting att oroa sig över utan kommer att försvinna efter förlossningen. Barnet: Fostret får nu underhudsfett under huden som vid förlossningen kommer att utgöra mellan 2 och 6 % av deras totala vikt. Detta kommer att hjälpa barnet att reglera sin kroppstemperatur när de föds. Den första avföringen (mekoniet) samlas upp i tarmen. Fostret väger nu ungefär 100 gram dvs har fördubblat sin vikt på två veckor och är 12 cm i sitthöjd. Fostret är nu stort som en kupad hand ungefär. Nu väger barnet mer än moderkakan. Det tar bara en halv minut för blodet att pumpas från barnets hjärta till moderkakan och tillbaka igen. I fjärde månaden uppgår den blodmängd som passerar moderkakan redan till cirka 27,5 liter om dagen. I slutet av graviditeten passerar 330 liter blod genom moderkakan var dag. Höga ljud utifrån kan få barnet till att röra sig. CIMG1225 CIMG1226 CIMG1227 CIMG1233 Min hjärna är inte som den har varit, for på affärn för att handla middag.. Kom hem med korv, bröd, flingor och en dricka. Gjorde i ordning korven och sen när Mats ska duka så märker han att jag glömde ketchupen som var det sista jag sa innan jag åkte att jag skulle handla! Bara att brassa iväg igen, det går ju inte att äta korv utan kerre! Inte nog med det, tittade i almanackan på jobbet och såg att Sandra och Alexandra har namnsdag idag. Skrev grattis till Mats syster och en gammal kompis till min syster.. glömmer att självaste syster heter Alexandra.. :( Ändå satt jag och funderade ett bra tag på om det var någon mer jag kände.. hmmmm.. säkert fler jag glömt :)

Kommentarer
Postat av: Deer

Fan vad underbart att du också säger "kerre". Jag sa det idag på jobbet och ingen hade hört det?!

Fin mage :)

Kram

2011-02-17 @ 19:16:44
URL: http://www.minbebis.com/blogg/deer
Postat av: Zandra

Glömde du mig eller? ;)

2011-02-17 @ 21:11:24
URL: http://www.minbebis.com/blogg/zandras
Postat av: Jessica ♥ mamma till alicia ♥

grattis till graviditeten :)

2011-02-18 @ 19:40:38
URL: http://www.lovelyeverafter.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0