En annorlunda förlossningsberättelse!

Jag har fått den äran att få närvara vid och uppleva en förlossning som inte var min egen!

Efter att Nora föddes så har jag alltid drömt om att få närvara vid en förlossning för att få uppleva denna häftiga stund ur en annan synvinkel. Malin kändes självklar från första sekund, när hon var 14 år så sa jag till henne att den dagen hon ska föda barn så vill jag vara med henne på förlossningen. För oss båda har det alltid varit en självklarhet men det är ju alltid ytterligare en person att ta hänsyn till.

Emil var väldigt skeptisk till allt i början, han förstod inte vad jag skulle ha där och göra. Under graviditetens gång så kom vi fram till att jag skulle vara med dom hemma under förarbetet och följa med dom till förlossningen men sedan fick vi se hur dom kände, om jag skulle få vara med inne i salen eller inte.

Förlossningen blev ju inte riktigt vad vi hade tänkt oss, i 4 veckor gick jag spänd och stirrade blint på telefonen och hoppades att den skulle ringa. Varje gång Malin ringde så tänkte jag att Yes, nu är det dags!

Jag hade fel varenda gång!

Måndagen den 17/9, kl. 8.00 fick dom en tid för igångsättning, hon hade då gått 15 dagar över tiden. Jag for till jobbet som vanligt och avvaktade att dom skulle ringa och berätta vad som skulle hända under dagen. Efter den första undersökningen lät det inte alls som att hon skulle få bli igångsatt eftersom tappen inte var det minsta mogen. Men dom fick en ny tid kl 10 för att träffa läkaren.

Vi bestämde att jag skulle åka ner tills dess, oavsett vad som skulle hända. Det kunde ju ta ytterligare något dygn innan något kom igång men jag ville vara med från första början!

Jag mötte upp Malin och Emil utanför förlossningen och vi gick in tillsammans i förlossningssal nr 2. Det var samma rum som jag låg i när vi var inne för en kontroll med Freja på midsommar :)

Hon fick ligga med  CTG:n ett tag innan läkaren kom. Det beslutades att det skulle sättas in en ballongkateter för att få tappen att mogna och att hon skulle börja öppna sig lite. Dom skulle komma och dra i den 1 gång/halvtimmen och när den sedan lossnade skulle hon vara öppen ca 3 cm. MEN, det kunde ju ta ett tag så jag såg långa timmar av väntan framför mig.

Här kommer mina anteckningar från förlossningen:

Kl 11.22 Ballongkatetern på plats. Jag led med Malin när jag såg hur fruktansvärt ont det gjorde, det var nästan så att jag kände smärtan själv :( Om det inte hade kommit igång några värkar när den lossnade så skulle dom ev. ta hål på hinnorna.

Kl 11.44 Malin gick på toaletten och ballongkatetern lossnade, hon hängde den snyggt på toalettstolen ;) BM nådde inte att ta hål på hinnorna så dom skulle fundera över att sätta in en ny kateter!

Kl 11.55 Läkaren kom för att sätta in en ny kateter. Vid undersökningen är hon öppen för ett finger och det är "mjukt och fint". Det blir ingen ny kateter utan dom ska försöka ta hål på hinnorna istället! :)

Kl 12.03 En skalpelektrod är på plats och det är "pyspunka". Vattnet forsar inte utan kommer bara lite då och då.

Kl 12.30 Malin serveras JÄTTEGOD lunch.. eller inte :P Ris, kyckling och svamp. Jag och Emil svullade massa choklad.

Kl 13.08 En CTG kurva avslutas och Malin har haft några sammandragningar. Nu skulle vi ut och valla henne i korridorerna för att få fart på värkarna!

Kl 13.33 Tillbaka på rummet efter en promenad, inga värkar i sikte! Malin är täppt i näsan och missbrukar nässprayen.

Kl 14.30 Barnmorskan som ska jobba kväll kommer och hälsar, Linda heter hon och är jättegullig! Hon undersöker Malin och hon är nu öppen 1-2 cm.

Kl 14.45 Nu är droppet påkopplat 20ml/timme

Kl 14.55 Malin sätter sig på en pilatesboll och värkarna kommer smygande

Kl 15.10 Droppet höjs till 40ml/timme

Kl 15.25 Droppet höjs till 60ml/timme

Kl 15.50 Värkarna kommer med 3-4 minuters mellanrum. Kommentar från Malin: Det rinner nåt, kan man inte få en tampong eller? 

Kl 16.00 Droppet höjs till 80ml/timme

Kl 16.24 Malin undersöks och är nu öppen 4 cm!

Kl 16.42 Malin har mycket värkar och dom kommer väldigt tätt. Droppet sänks till 40ml/timme.

Kl 17.07 Värkarna är väldigt intensiva och håller i sig ca 30 sekunder.

Kl 17.30 Efter en till undersökning så visar det sig att Malin är öppen 5 cm, äntligen halvvägs! Droppet sänks till 20 ml/timme.

Kl 18.00 Malin mår jätteilla och efter många om och men så kräks hon. Illamåendet går över. Droppet höjs till 40ml/timme. Jag masserar Malin i svanken och Emil håller henne i handen.

Kl 18.20 Malin lägger sig ner och får värmepåsar till ryggen och magen.

Kl 18.50 Ny undersökning, öppen nästan 6 cm. BM ringer efter narkosläkaren, Malin vill ha epidural.

Kl 19.07 Narkosläkaren är på plats och börjar lägga bedövningen.

Kl 19.20 Narkosläkaren är färdig!

Kl 19.30 Droppet höjs till 60ml/timme.

Kommentar från Emil till Malin:  Du borde få Jerringpriset för årets prestation!

Kl 20.00 Undersökning igen. Öppen 6 cm, tappen förkortad och huvudet har kommit längre ner.

Kl 20.15 Malin är i himmelriket, vi pratar och längtar efter bäbisen. Malin dansar och sjunger och vi har jättekul! :D

Kl 20.27 Droppet höjs till 80ml/timme, det kommer 4 värkar på 10 minuter!

Kl 20.34 Droppet sänks till 60ml/timme. Värkarna blev för häftiga.

Kl 20.56 Nu är det skiftbyte och BM Jenny med studenten Linda kommer. Dom undersöker Malin båda två och hon är fortfarande öppen 6 cm och det är lite av kanten kvar.

Kl 21.17 Droppet höjs till 80ml/timme

Kl 21.57 Värkarna börjar kännas mer och mer. Malin har ont bak i stjärten och i "Fiffi" ;)

Kl 22.02 Ny undersökning, öppen 7 cm. Bäbisen har kommit ner en bra bit

Kommentar från Malin: Det känns som att jag är förstoppad! Sjunger: In my ass, in my ass.. haha!!

Kl 22.26 Värkarna börjar göra mer ont, får andas igenom dom. Dom håller i sig lite längre än tidigare!

Kl 22.45 Droppet höjs till 100ml/timme för att få mer intensitet på värkarna. De håller i sig i ca 30 sekunder och bör komma upp i 50-60 sekunder.

Kl 23.04 Malin lägger sig i sängen. Hon är trött, skakis och illamående.

Kl 23.25 Undersökning, öppen 8 cm. Malin har intensiva värkar, det trycker på och hon hinner somna mellan värkarna. Hon lägger sig på sidan med benet i benstöd. Hon får ett varmt täcke på sig, andas jättelugnt och fint! Hon är så jäkla duktigt. Emil håller henne i handen hela tiden ♥

Kl 23.42 Värkarna ändrar karaktär, gör mer ont och trycker på en hel del.

Kl 23.50 Droppet byts ut. Värkarna gör riktigt ont. Emil pussar Malin i pannan och berömmer henne.

Kl 00.02 Det trycker på och kroppen skakar. Jag hämtar BM som får göra en ny undersökning, öppen 9-10 cm. Fortfarande en liten kant kvar.

Kl 00.15 Malin lägger sig på sidan igen med benet i benstödet. Hon får en bedövningsgelé.

Kl 00.22 Det trycker på rejält och Malin vill krysta. Det är en liten kant kvar och hon testar lite lustgas.

Kl 00.30 Öppen  10 cm!!!! Ingen kant kvar.

Kl 00.34 Börjar krysta i toppen på värkarna och skriker: FAN VAD DET GÖR ONT! 

Kl 00.50 Malin har glesa och korta värkar, får bedövningsspray. Huvudet står nästan i botten. Hon provar att halvsitta.

Kl 00.59 Droppet höjs till 100ml/timme, hon har fortfarande glesa och korta värkar.

Kl 01.04 Malin får börja trycka på. Huvudet är inte riktigt nere, bäbisen skruvar på sig där inne. Malin frågar efter Lypsyl!

Kl 01.13 Huvudet är snart ute!

Kl 01.27 Huvudet står utanför. Så jäkla häftigt, jag är nära att börja gråta.

Kl 01.28 Maya Mikaela Abrahamsson föds! ♥ 

 Kl 01.31 Emil klipper navelsträngen

Kl 01.36 Malin och Maya får sina fina armband

Kl 01.37 Maya får K-vitamin

Kl 01.49 Malin får bedövning och ska sys. Det blev ca  5 stygn

Kl 02.28 Maya letar bröstet

Det går inte att beskriva med ord hur jäkla häftigt det var att få vara med om detta. Jag tror att jag var ett ganska bra stöd för både Malin och Emil. Vi var ett bra team och jag och Emil hjälptes åt med massage, peppning och andning. Trots smärtor och ganska långdraget värkarbete så hade vi så jäkla kul tillsammans.

Det här är ett minne jag bär med mig resten av livet och jag är Malin och Emil evigt tacksam ♥

HÄR kan ni se lite bilder från förlossningen!

Finaste Maya, redan 1 månad gammal ♥

Om ni funderar över något så är ni välkomna att fråga! :)


Kommentarer
Postat av: Yohanna - tvåbarnskaos & kolik!

Verkligen hftigt att stå vid sidan!!! Men shit vad de kluddade med hennes dropp, stackarn!! Jag haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaatar dem förbannade droppen!!!

2012-10-21 @ 21:17:50
URL: http://maiplu.se
Postat av: rasmusmamma

Åh vad härligt! Jag och min syster har pratat om det länge att få vara med på varandras då de lär vara en upplevelse för livet !

2012-10-22 @ 15:10:06
Postat av: Therese

Shit vad modig du var, vet inte om jag skulle klara av en sån sak, just nu sitter jag bara och funderar på hur jag ska klara av min egen förlossning ;) hahaha! Är ju livrädd redan och det är ändå 4 månader kvar! Men roligt att du fick vara med, måste ha varit en häftig upplevelse :)

Kram Therese

2012-10-23 @ 20:44:07
URL: http://terraskrypin.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0