Bra tips vid medicinering!

Jag fick ett mail med lite goda råd som passar oss väldigt bra nu då alla ungar är sjuka hit och dit! Vill dela med mig av dessa..

5 rekommendationer från Kronans Droghandel om barn och medicinering:

· När man ger barn stolpiller, som ska föras in i ändtarmen, ska den trubbiga änden föras in först.

· Sätt barnet i 45 graders vinkel vid medicin i vätskeform för att minska risk att sätta i halsen.

· Blanda inte ut flytande medicin. Ge istället ditt barn något gott att dricka efteråt eller ge banan som brukar ta bort medicinsmak

· Flytande medicin ska ges i ena sidan av munnen, nära mitten av tungan.

· Dela medicin som är i tablettform i småbitar och ge den med sked, gärna blandad med litet mat.

wpid-2012-04-16-11.54.49.jpg

Jag hade jättesvårt att svälja tabletter fram tills att jag blev 16, jag mosade därför sönder alvedonen och blandade med sylt. Det funkade alltid för mig och jag gör det till mina barn nu om vi inte har flytande alvedon hemma!

Har ni några bra medicintips??


Kommentarer
Postat av: Veralena

Jag kunde inte heller svälja tabletter när jag var liten och kan fortfarande inte! Men jag fick ett tips för ett par år sedan som fungerar. Så ska jag svälja tabletter så tar jag först en bit knäckebröd och tuggar på till det är dags att svälja. Då pausar jag, lägger tabletten på det tuggade brödet och sväljer. Vet inte om det är att man får igång sväljreflexen lr vad det beror på men det är enda sättet för mig som fungerar att få i mig tabletter. Testade senast i förrgår att svälja en tablett med bara vatten och det fungerade inte. Det liksom låser sig, vattnet går ner men tabletten blir kvar.

2012-04-16 @ 20:42:54
URL: http://vdeak.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0