6-års trots!?

För några veckor sedan hade vi en fest här hemma där jag träffade en vän från gymnasietiden. Hon har en dotter på 3 år som är var i en trotsperiod just då (kanske fortfarande?) och hon frågade mig om 6års trotsen var värre än 3års trotsen. Jag fattade inte riktigt vad hon menade.. Visst att Amanda har fyllt 6 år men jag hade inte märkt av något speciellt med hennes beteende! Det skulle jag aldrig ha sagt.. Nu har jag förstått vad hon menade. Vissa dagar känns det som att Amanda gör ALLT för att jävlas. Hon skriker, slåss, bits, är uppkäftig osv. Idag bet hon Nora i armen och slog henne i ansiktet med tv-dosan. Det är inte okej! Hon sa att hon lekte monster och "råkade" bita henne, det tror jag inte på. Det blev stora bitmärken och Nora blev alldeles svullen. Dom bråkar med varandra dagligen och jag vet snart inte vad jag ska göra längre!? Nora är inte så oskyldig hon heller.. hon har nästan samma beteende som Amanda och dom kan inte vara i samma rum vissa gånger. Dom hittar saker att bråka om precis hela tiden! Finns det 9års trots också? Vi har förstått att Amanda behöver lite mer uppmärksamhet eftersom hon är "mellanbarn" och vi ska verkligen försöka tänka oss för att ge henne lite extra tid osv. Men hur förklarar man för barnen att det inte är okej att slåss och att man inte behöver bråka om skitsaker hela tiden?   

Är det bara vi som har det så här eller är det någon fler som känner igen sig? Misstänker att jag kommer att bli gråhårig väldigt tidigt om det fortsätter så här..

På kvällarna innan dom somnar är dom iallafall vänner och dom har sovit tillsammans nästan hela sommaren och håller om varandra ♥


Kommentarer
Postat av: Yohanna - mamma till 2 :)

Phu... man älskar dem, men de tar kål på ens psyke emellanåt det kan man inte sticka under stol med tyvärr...

2012-08-15 @ 23:58:35
URL: http://maiplu.se
Postat av: hannarunesdotter

Tack snälla!
Vad roligt att du har hittat hit till vimedbarn, välkommen!
Hoppas du får en fin dag!
Kram!

2012-08-16 @ 07:50:37
Postat av: sofieeklund

Åh tack så mycket, va kul att du tycker de :D

2012-08-16 @ 08:56:07
Postat av: Zandra

Kul med ny och fräsch blogg. Men nu får du berätta, hängde inte alls med i det är med nicki, vad kommer det ifrån? Aldrig hört att du kallats för nicki? :) sjukt nyfiken! Tack för igår, Freja var galet söt! Kram

2012-08-16 @ 09:09:58
Postat av: Jenny Hammarström

sv: åh, tack snälla du! :)

2012-08-16 @ 09:42:15
URL: http://jennyhammarstrom.vimedbarn.se/
Postat av: Anna

Vad roligt med ny blogg! Har försökt läsa ikapp allt jag missat under sommaren. Skönt att din pappa mår bättre!! Grattis i efterskott! Roligt att kalaset blev så lyckat. Vi ska försöka handla och fixa allt idag, jag jobbar sen hela helgen. Kram!

2012-08-16 @ 09:56:54
URL: http://enliten

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0