Möte på psykiatrin!

Jag var på psykiatrimottagningen idag med Mats och det var ett riktigt bra möte tycker jag!

Vi började med att gå igenom utlåtandet som psykologen hade skrivit och det var ju inga konstigheter egentligen. Vi vet ju liksom om all problematik men nu blev det liksom svart på vitt. Tourettes, ADHD och OCD.

Hon berättade lite om testerna hon har gjort och vad det går att utläsa utifrån dessa. Hon förklarade också lite om hur hjärnan fungerar för en person med dessa diagnoser och vad det är som skiljer sig från en "frisk" hjärna. Det här var jätteintressant och nu förstår jag varför det blir kaos i Mats huvud ibland om det dyker upp något oplanerat t.ex. Det är häftigt det här med hjärnan och hur den styr oss! :)

Jag ser väldigt ljust på framtiden och vi har fått en del tips på hur vi kan underlätta Mats dagar och minska "kaoset" i huvudet.

Vi fick även veta det som vi länge har misstänkt, han har helt fel medicinering utifrån sina diagnoser! Förhoppningsvis får han en tid till läkaren snart så dom får göra om och göra rätt :D

 

Vid ADHD fungerar några av hjärnans så kallade exekutiva funktioner -utförandefunktionerna annorlunda. Det handlar om de områden som styr förmågan att vara uppmärksam, kunna kontrollera sina impulser och ha rätt aktivitetsnivå. Här har studier visat att signalöverföringen, det vill säga överföringen av hjärnimpulserna, sker långsammare än hos andra.

För er som inte riktigt har hängt med så kan ni läsa mer om Mats under kategorin "Psykisk ohälsa/Tourettes syndrom".


Kommentarer
Postat av: Janina

så skönt att ni äntligen får hjälp och tips för att underlätta!

och tack så mycket, ska lägga ut massa bilder när ALLT är klart :-D det bara kliar i fingrarna!

2012-11-24 @ 00:08:05
URL: http://minbebis.com/blogg/myfamily/
Postat av: Carin

Vad säger din sambo om att du bloggar om hans sjukdomstillstånd? Godkänner han innan du publicerar eller hur fungerar det för eran del. Själv skulle jag bli fly förbannad om min sambo bloggade om mig och det inte var mina ord som kom ut.

2012-11-24 @ 10:52:05
URL: http://nursen.blogg.se
Postat av: Yohanna - tvåbarnskaos & kolik!

ÄNTLIGEN fick ni höra att han hade fel mediciner, det bara kände jag direkt när jag läste om er ju! Herregud måtte ni nu snart träffa någon som fattar rätt beslut och börjar om från början så han kan känna sig balanserad och känna att han mår bra! Håller tummarna stenhårt! Å vad stark du är som lever med honom och alltid finns för honom och älskar honom helt och fullt!

2012-11-24 @ 20:21:32
URL: http://maiplu.se
Postat av: Carin

Ja va spännande. Antar att han tycker det är okej såklart. själv hade jag inte gillat det. hade du?

2012-11-26 @ 18:33:30
URL: http://nursen.blogg.se
Postat av: Louize

Jag har sj ADHD och det är så otroligt svårt att leva med men ja önskar att ja fick diagnosen som barn o inte som vuxen.

Carin : jag tycker det e bra att vissa våga skriva och berätta sina berättelser för det hjälper och ger stöd till andra!

jag bloggar om min sons sjukdomstillstånd och det har hjälpt så många som går igenom samma.

jannice, tack för du skriver som du gör!

2012-11-26 @ 18:49:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0