En vanlig skoldag i klass 2A på Solenskolan!

Det var jättekul att få vara med Nora på skolan idag, väldigt intressant att få se hur dom jobbar osv.

Dagen började med att fröken sa: Good morning children och alla barn svarade sedan i kör: Good morning teacher! En tjej fick gå fram till tavlan och berätta vilken datum det var, vem som hade namnsdag, vilken mat det var och lite annat. Allt på engelska. Sedan frågade fröken alla hur de mådde, vilket väder det var ute och sedan fick en annan tjej gå fram och ställa sig och resten skulle berätta vad hon hade på sig, också på engelska! :) Jag blev väldigt imponerad över hur duktiga alla var, jag började inte med engelska förrän jag gick i 4:an och jag är helt värdelös på det! :/

Sedan var det dags för lite svenska och sagoskrivning. Man fick välja ett ark med lite olika bilder, klippa ut bilderna och klistra in i sagoboken. Sedan skulle man skriva en saga utifrån bilderna och det räckte inte med att bara skriva några enkla rader utan det skulle vara så beskrivande och detaljerat som möjligt. De som hann färdigt och de som ville fick läsa upp sina sagor inför klassen innan det var dags för rast. Nora hann inte riktigt klart så hon får skriva klart den till veckan! :)

wpid-2012-04-27-08.53.02.jpg

På rasten gick alla ut och Nora ville spela fotboll så det var bara att hänga med henne upp på planen. Det var riktigt kul och jag tror grabbarna tyckte det var lite roligt att få dribbla ifrån mig ;) Jag och Nora var på ett lag och spelade mot 3 killar.. Jag kan ju inte bara "leka" utan jag sprang ju omkring som en galning och blev riktigt trött :P

Efter rasten hade Noras grupp i klassen skolfritids och vi tittade på film, behöver jag säga att jag höll på att somna efter kraftansträngningen ute på rasten? ;) Timmen gick snabbt och det blev dags för lunch!

Jag hade tur eftersom det serverades riktigt god mat, sourcreambiffar, potatis och tacosås. Tyckte det var lite synd att man inte fick äta hur mycket man ville :P På lunchrasten spelade jag, Nora och Tilde lite basket och Nora hoppade lite hopprep!

wpid-2012-04-27-11.44.27.jpg

Sista timmen blev det en liten genomgång av veckobrevet, lite matteuppgifter och dansgolvet. Nora och Tilde visade upp en liten teater och sedan var det några andra som sa en gåta, visade upp några änglar och lekte sudda gumman :)

Jag måste säga att Nora har väldigt många fina klasskamrater och det verkar vara en bra sammanhållning i klassen.

Lite saker jag snappade upp under dagen: Jag räknade det till att det är 5 st i Noras klass som är vänsterhänta (av dom jag såg), de flesta hade lite myror i brallan under förmiddagen och det var lite surrigt. Det hördes en hel del svordomar, mycket fan, helvete och jävlar. Blev även lite full i skratt då jag hörde att någon sa att det var fett nice, fett jobbigt, allt var fett :D

Fick även höra av Nora och Tilde att dom lärde känna varandra i 6-års och att det var då dom blev BFF´s (Best friends forever).. hahaha..

Dom är inte så små längre jag jag märkt!

Det var som sagt jättekul att få vara med under en hel dag! Det kommer bli fler gånger.. :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0